Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksissä


Nyt kun me käyttäjät osaamme jo hyödyntää sosiaalista mediaa arkielämässä, on alettu pohtia myös sen mahdollisuuksia työelämässä. Yrityksiin ovat jo tulleet erilaiset wikit, chatit, profiilit, keskustelupalstat ja tilapäivitykset.

Yksi ongelmakohta on vielä käyttäjien saaminen innostumaan niistä ja näkemään niiden hyödyt ja tarpeen omassa työssään. Sosiaalisista medioista ei ole juuri mitään hyötyä, ellei niitä ei käytetä sosiaalisesti. Tärkeintä on, että ei vain pystytetä palveluja ja kerrota että niitä on. Käyttö pitäisi ohjeistaa ja markkinoida käyttäjille.

Käytännön hyötyjä

Wikit

Wikejä voidaan käyttää mm. tiedon varastointiin ja tietosisältöjen kehittelyyn tiimeittäin tai vaikka koko organisaatiotasolla aiheesta riippuen. Wikin käyttöönottoa voidaan vauhdittaa esimerkiksi pitämällä myös erillinen aloituspalaveri uudelle wikille, eli perustamalla wikiyhteisö yhdessä projektitiimin kanssa. Wikien hyödyntämisessä haasteita tuovat mm. tiedon järjestäminen, olennaisen ja epäolennaisen tiedon ylläpitäminen ja asioiden löytämisen helpottaminen.

Keskustelupalstat

Keskustelupalstat eroavat wikistä mm. siinä, että niissä kirjoitellaan yksittäisiä viestejä kun taas wikissä muokataan samaa sisältökokonaisuutta kaikkien kirjoittajien toimesta. Keskustelupalstoja voidaan käyttää esimerkiksi epämuodollisempaan yhteisöllisyyteen. Keskustelupalstoilla voidaan järjestää vaikka virkistystapahtumia tai pitää työntekijöiden osto- ja myyntipalstaa.

Chatit

Chattien kautta voidaan ottaa yhteyttä yhteen tai useampaan henkilöön pikaisesti. Chatteja voidaankin hyödyntää esimerkiksi nopean palaverin pitämiseen, jonkun pienemmän asian tiedottamiseen tai aikataulujen suunnitteluun. Chatin kautta voidaan pitää yllä myös vapaamuotoisempaa keskustelua ja kanssakäymistä työn lomassa.

Profiilit ja tilapäivitykset

Varsinkin isommassa yrityksessä kaikki eivät tunne kaikkia. Profiilien avulla voi oppia tuntemaan muut ja löytää oikean henkilön yrityksen sisältä tarvittaessa. Profiileissa olisikin hyvä olla ainakin henkilön kuva, yhteystiedot ja vastuualueet. Statustietojen avulla voi jakaa tietoa tavoitettavuudesta ja olinpaikasta sillä hetkellä.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: