Checklist: Ajattele käyttäjää


Ohessa kokoamani lista asioista, jotka hankaloittavat käyttäjän arkea.

Hankalassa käyttöliittymässä:

Rakenne

  • Läpinäkyvyys puuttuu, käyttäjä ei tiedä missä on menossa eikä pääse helposti eteen- ja taaksepäin
  • Samaa tarkoittavat painikkeet ovat erinimisiä eri paikoissa ja sijaitsevat eri paikoissa näkymän vaihtuessa

Eteneminen

  • Käyttäjä joutuu täyttämään myös epäolennaisia tietoja päästäkseen etenemään
  • Virheilmoitukset puuttuvat tai ovat epäselviä
  • Toiminto etenee toisin kuin käyttäjä luulisi tai ei vastaa muuten käyttäjän tarpeisiin
  • Käyttäjä ei tiedä mitä tehdä ja epäröi suorittaa toimintoja
  • Toimintojen suorittaminen vaatii pitkiä odotusaikoja
  • Asiat löytyvät vasta liian monen klikkauksen päästä
  • Ohjainten ja toimintojen yhteys on epäselvä
  • Hakutoiminnot puuttuvat tai ovat puutteellisia

Termit ja sisältö

  • On käsitteitä ja symboleja joita käyttäjä ei ymmärrä
  • On liian pitkiä tekstikappaleita, jolloin sisältöä on vaikea silmäillä
  • On ylimääräisiä ja turhia tekstejä, kenttiä ja painikkeita

Visuaalinen ilme

  • Visuaalinen ilme ei noudata samaa tyyliä joka paikassa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: